Mír v Depeche Mode


Depeche Mode je vnitřně velice silná kapela. Tím myslím nejen v hudebních dílech, ale v jejich schopnosti překonávat překážky a krize, s jakými se setkává jakákoliv parta velkých individualit, kteří jsou zároveň géniové... Dovolil jsem si na toto téma malou úvahu : máte li chuť, čtěte dál...




Motto :

"Někdy když zpívám Martinovy písně, cítím se jako podvodník. Vždyt to nejsou moje slova..."

(Dave Gahan)




Život je o náhodě. Ta, v podobě odchodu Vince Clarka z kapely v roce 1981 způsobila, že se Martin Gore ocitl celkem nepřipravený v roli skladatele a textaře kapely. Jeho mládí a nadšení mu však pomohlo rychle se zorientovat, a tak v 80.letech (pod ochrannou rukou Daniela Millera) vznikl fenomén Depeche Mode. Martin profesně stále rostl a jedním albem překonával druhé, ale...

Bylo tady jedno malé ale - v podobě rozdílných povah členů kapely, rozdílných názorů a pohledů na věc, které mezi sebou mnohdy jiskřily. Ale zároveń všichni cítili, že jedině toto jiskřící soukolí dokáže podat dohromady výsledek, jenž by jako jednotlivci samostatně nezvládli. Jako ta pověst o třech prutech krála Václava : jeden prut zlomíš snadno, ale všechny dohromady ne...

První (a doufejme poslední) obětí tohoto jiskření se stal Alan Wilder, v nejtěžším období kapely. Ostatní tři záhadným způsobem přežili a nahráli další desku - Ultra. Tady se poprvé objevil pokus Davida Gahana dostat svou invenci do dobře zaběhlé režie Martina Goreho :


Martin (2005): "V roce 2003 mě David několikrát označil jako totalitního diktátora, že jsem mu nedovolil předvést jeho návrhy. Ale ve skutečnosti mi přehrál svojí píseň jen jednou - při nahrávání Ultra. Byla to jen hlasová linka, jak zpívá na pláži... S Timem Simenonem (producentem Ultra) nám nepřišla vhodná do konceptu alba. (Píseń se jmenovala Ocean Song - později byla vydaná pod názvem Closer na sólovém singlu Davida Gahana)."


Zamítnutí písně možná tak trochu podlomilo Davidovo sebevědomí k dalšímu psaní... Přesto však měl po prožitém těžkém životním období určitě o čem psát. Možná že od té doby vznikl určitý druh napětí mezi ním a Martinem, který nakonec vedl k rozhodnutí vydat svou sólovou desku. Davidovi hodně pomohl Christian Eigner - a to nejen hudebně, ale i psychickou podporou.

Paper Monsters slavila u posluchačů velký úspěch (i když, ono se ani nedalo nic jiného čekat - většina fanoušků Depeche Mode spolehlivě přijme cokoliv, co nazpívá Dave). Tento úspěch posílil Davidovo seběvědomí, a zároveň rozdmýchal v jeho srdci oheň. Oheň touhy něco napsat, projevit se naplno, a zpívat o něčem co je skutečně jeho pocit. Teď by dal v sázku i Depeche Mode...


Dave (2004) : "Depeche Mode budou pořád existovat, protože jsme nahráli ohromnou spoustu materiálu, který tu zůstane natrvalo. Věřím že v budoucnu ještě něco nahrajeme. Ale chci tam i myšlenky od dalších lidí. Exciter vypadá jako Martinovo album nazpívané mým hlasem. Nedokážu udělat další album, pokud na něj nebudu moci něco napsat. Už nechci jít zpět : udělal jsem svoje album a jsem na něj velmi pyšný. Kdo se stará o zasrané DM? Dělám to co cítím, a je to nový začátek. Určitě chci zkoušet psát dál. Hodně bude záležet na Martinovi, jestli bude otevřený ke změnám. Tak jako doposud to už nepůjde - chci se mnohem více podílet na skladbách. Pokud nebude možnost, nevidím důvod pro další spolupráci s kapelou."


Takovýchto komentářů se v médiích tou dobou objevilo více, a bylo jasné, že touto cestou se snaží dát Martinovi něco najevo... Něco se dělo. Ale zarážející bylo, že si ani po více než 20 leté spolupráci nedokázali spolu sednout, a říct si to mezi sebou. Fletch se toto mediální napětí pokoušel urovnat :


Fletch (2004) : "Potřebujeme vyřešit několik sporů, které mezi námi vznikly, ale myslím že to zvládneme. Všichni cítíme, že potřebujeme natočit skutečně skvostné album, abychom si udrželi svojí pozici na světové hudební scéně..."


Nakonec to zvládli. Nikdo neví co přesně mezi nimi proběhlo za komunikaci, ale to již dnes není podstatné - důležité je, že se spolu v roce 2005 ocitli opět ve studiu při natáčení nového alba...


Martin (2005) :" Prostě jsem se musel vyrovnat s tím, že pokud má Depeche Mode mít budoucnost, musí se něco změnit. David by se necítil pohodlně, kdyby nemohl psát svoje skladby."

Ben Hillier (2005): "Připomínají mi takovou rodinu... Martin má dobrý způsob, když čelí nějaké situaci, dává sám sobě čas na to si to promyslet, a přijít na nejlepší odpověď. Dave vyslovuje své myšlenky nahlas a hned. Prosazuje se ráznou artikulací, kdežto Martin je spíš zamlklý - ale jeho odměřené projevy dokáží popichovat. Oba dva sice jsou v určitých podstatných bodech názorově dost odlišní, ale dohromady tvoří celek. Je tu něco jako záliba v názorové nesoudržnosti. Myslím že si v tom libují, je to něco co je žene vpřed. A když do toho přidáte i Andyho Fletchera, je to silná směs."

David (2006) : "Poprvé po 15 letech jsme si my tři v klidu sedli, a udělali poradu. Bez jakýkoliv zprostředkovatelů. Normálně bychom tohle nedokázali. Ale po všech těch letech se učíme, jak na to...(jednalo se o domluvení prodloužení TTA)."


Vypadá to, že Depeche Mode už spolu dokáží komunikovat. Pošramocené vztahy, mající kořeny v krizi z doby Devotional, jou snad definitivně pryč. David i Martin jsou dospělejší, a dívají se na věci jinak...


David (2007) : "Pro Playing the Angel jsem přišel s patnácti písníčkami. Věděl jsem už od začátku, že by bylo lepší dát tam tři nebo čtyři, víc ne. Tohle je politika. Ale musel jsem se do toho drze vložit. Na začátku jsem zaujal typický postoj, toho, kdo si myslí: "Buď napíšu aspoň polovinu písníček pro album, nebo nebude žádná deska Depeche Mode." Měsíce jsem se hádali po telefonu. Nakonec si mě předvolal Daniel Miller, šéf Mute Records, a řekl mi: "Ok, tak co je za problém?" Odpověděl jsem: "Danieli, mně taky záleží na tom, udělat desku Depeche Mode, stejně jako ostatním. Ale začal jsem se prezentovat jako autor písní a nemůžu předstírat, že to tak není." Ačkoliv : skutečnosti pro mě bylo nejtěžší připustit, že budu hrát svoje písníčky se skupinou, zpívat své texty a poslouchat Martinovy kritiky. A tím, že to dělal, mi pomohl poprvé pochopit, jak mimořádným skladatelem byl a kolik let se nacházel pořád v té stejné pozici, se vším tím tlakem uvnitř. Žádná skupina se necítí jistá. Martin ve mě vkládá důvěru co se charakteru písní týče. Já ho potřebuju k nalezení melodie. A na pódiu, jakkoli divné se to může zdát po všech těch letech, pokaždé cítím, že musím něco ukázat - ne publiku, ale ostatním klukům z Depeche Mode."


Nastane v Depeche Mode po 25 letech konečně klid a mír? Necháme se překvapit na nové desce. Již příští rok...






-sin-



Budu rád když se v komentářích ozvete i s vašimi názory. Jako námět můžete zodpovědět tyto tři otázky :



1. Co sis pomyslel(a) o budoucnosti DM, když v roce 2003/2004 v médiích probíhala "studená válka" Gahan versus Gore?

2. Myslíš že jsou Gahanovy sólové desky přínosem i pro kapelu?

3. Jaký by měl být podle tebe ideální poměr písní Gahan/Gore na novém albu?


    10 prosince 2007

    Zpět na hlavní stránku

    
SLEDUJTE NÁS:

                   


    




Komentáře jsou vypnuté kvůli spamu




fan4dm :

7. prosince 2007, 07:10     

Pěkný článek;o)
1. Já jsem se ani moc nebál, věřil jsem, že se dohodnou. Podobně jako je napsáno ve článku: no to napětí z nich je možná hodně cítit, ale zároveň je cítit, že si všichni uvědomují, že DM je NĚCO, sami jednotlivci že jsou proti DM hrozně malilinkatí. A byť se hádají, mám dojem, že DM je pro ně droga a nemohli by bez toho žít. Každý na vlastním písečku. Připadají mi za ty roky „srostlí“. Vždyť kolik kapel v historii hraje téměř 30 let v sestavě, ve které začínaly?
2. Ano.
3. 10/90 nebo 0/100 % v Martinův prospěch. Dave má svůj styl a v tomhle případě si myslím že pro DM by bylo lepší kdyby písně psal sám Martin, jako to dělal v minulosti. Alba mi pak připadají více kompaktní, jako celek. Když jsou napsaná od jednoho autora. Zároveň chápu Daveovu snahu autorsky se na tvorbě DM také podílet.


wifi :

7. prosince 2007, 11:07     

1. Ani jsem nevěděl že nějaká je :o

2. Jen at se vyblbne na solovkách, aspon bude v DM spokojenější.

3. 30 % Gahan, zbytek Gore


Valezka :

7. prosince 2007, 15:57     

1. V tý době mi to bylo ještě celkem jedno.
2. Souhlasim s wifi. Jen ať se vyblbne :)
3. Gore je Gore…takže tak 80% od něj.


Revelator :

7. prosince 2007, 16:37     

1.V tý době jsem je ještě moc neposlouchal.
2.Asi jo. Myslím, že to Martina Gorea žene vytvořit něco tak dobrého aby trumfl Gahanovu tvorbu.
3.To nezáleží na nás. My to neovlivníme. Nechme se překvapit:-)


deepspace101 :

7. prosince 2007, 19:09     

Také musím pochválit – dobrý článek ;-)
1. Nic.
2. Nevím, snad ano. Určitě je dobře, když se Dave může „umělecky vyjádřit“ přesně podle svých představ.
3. 100% Gore
Chápu, že se Dave chce do tvorby DM zapojit víc než jenom jako interpret cizích pocitů a myšlenek, ale pokud by snad někdy v budoucnu měl ve větší míře převzít autorské otěže, byla by to pro mě ještě větší „tragédie“ než Alanův odchod. Nejdůležitější ze tří nosných pilířů Depeche Mode by byl podlomen a zbýval by už jen Davidův zpěv, což mi nestačí. Své songy ať si raději nechá na sólovky.
Navíc si myslím, že Dave ještě může být rád, když má možnost zpívat zrovna Martinovy písničky. Martin patří do té nevelké skupiny autorů, kteří dokáží vyjádřit pocity ostatních lidí líp než oni sami ;-)


Šnek production :

7. prosince 2007, 20:39     

1. Tehdy jsem ani nevěděla, kdo to Gahan a Gore jsou!
2. Wifi to vystihl velice trefně:-) Zato se mi moc nezdá Revelatorův výraz „aby trumfl Gahanovu tvorbu“ – to vyznívá, jako by bylo co trumfovat;-) Spíš bych to formulovala tak, že se Martin ještě víc snaží dokázat, jak jsou jeho skladby dobrý a kam se na ně Dave hrabe…
3. Aby měl Dave radost, povolila bych mu dvě písničky, ale jen pod podmínkou, že někdo opět dovede produkcí zakrejt, že jsou Davea…
Taky souhlasím ve všem s deepspace101, jako ostatně vždy…


sinus :

8. prosince 2007, 16:12     

Já bych Davida zas tolik nepodcenoval…Je jasné že hlavní autorský „tahoun“ Depeche Mode je Martin, a taky si to oba uvědomují… Myslím že v téhle záležitosti hodně dospěli a nemusí si navzájem něco dokazovat…I kdyby to tak bylo, žádná tragédie – alespon by ze sebe vydávali skutečně maximum :)

Asi budeme muset přijmout, že jsou tu „noví Depeche Mode“, ve kterých se do skládání zapojí i Christian Eigner s Davidem…

Pokud Davidovy písně budou přinejmenším kvalitativně jako Nothings Impossible, tak at jich napíše třeba pět, takovým písním rozhodně fandím…

Poměr písní? Je to pro mě těžké, soudit dopředu…Ale asi by měl mít hlavní režii z většiny Mart…Zatím…


janruzicka.dmf :

9. prosince 2007, 23:43     

1.Nic jsem z toho nevyvozoval. 2.Nejsem si jist,zda-li jsou Davidovy solové výlety přínosem pro kapelu samotnou,spíš je to skvělý počin pro jeho zanícené fanoušky. 3.Věřím tomu,že Dave minimálně dvě skladby na album prosadí a doufám,že budou stejně krásné jako na PTA…


Katrlos :

10. prosince 2007, 00:37     

Ja dejme tomu ziju stejne dlouho jako depeche mode a muzu rict jen jen jedno i po tolika letech je to to nejlepsi co poustim jak pro jiny tak 100% pro me jako pro fanuska at jen stale vedou


Depeska :

10. prosince 2007, 17:51     

1)věřila jsem že se DM dají opět dohromady

2)ano, Martin si v mezičase mohl odpočinout

3)Daveho alba Paper Monster i Hourglass se mi líbí, ale jsou o něčem jiném než alba DM, takže většinovým autorem by měl zůstat Martin


demo :

16. prosince 2007, 00:46     

tEN BOZK JE KRáSNY.NIET O COM.


Ivan V. :

16. prosince 2007, 10:58     

1. V letech 2003 – 2004 jsem byl občas doslova vyděšen těmito zprávami z médií. Myslel jsem si, že už nikdy žádné nové album nebude, že už nebudou žádní DM.
2. Davidovo sólovky jsou podle mě přínosem hlavně pro samotného Gahana. Ale v podstatě pomáhají rozvinout Davidův textařský a skladatelský um, takže to je důležité i pro tvorbu DM.
3. Je jasné, že Martin už asi nikdy nebude výhradním skladatelem DM. David si vždy na desku nějakou píseň prosadí. Byl bych rád, kdyby poměr Martinový a Davidových písní zůstal zhruba stejný jako na PTA.


mara f. :

27. prosince 2007, 18:23     

1.Dave si jen musel nutně odskočit na solo.Na vině byl určitě Martin,že Davemu nic do té doby nedovolil.Mě by to taky pěkně štvalo kdybych chtěl něčím přispět a ten druhý by nechtěl. Ale že by DM skoncili?To ne,je to hodně silná skupina.Mají návod jak fetovat, přežít a zůstal kultovní.Proč to zvládli oni a jiné party ne???Jsou přece hodně silná skupina.Budou druhý Rollins Stones!!Tomu lidi věřte!!!
2.Ano.Jak už je tady napsáno.Atˇse Dave vyřádí.
3.Martin napsal 14 songů,kolik napsal Dave to ví jen on.Třeba dá tolik,že to bude stačit na dvojalbum.Je to příjemná představa.To DM nikdy nevydali.


MAGNE F. :

28. prosince 2007, 13:00     

Jsem velký fanoušek a-ha a Depeche Mode jsou u mě hned na druhém místě.Nic víc už neposlouchám.Dost mě ale zaráží jak se Dave Gahan a Martin Gore nedokázali domluvit,když chtěl Dave Gahan přispět na nové album a jak Dave Gahan řekl, pokud nepřispěje svýma songama,nevidí důvod být u Depeche Mode!!!U a-ha byl kdysi výhradní autor songů Paul Waaktaar,občas mu přispěli zpěvák Morten Harket a klávesista Magne Furuholmen.Dnes je už všechno jinak.Magne napíše polovinu alba,Morten taky něco přidá a Paul ten dá max.5 songů.A taky ho to nemrzí že napsal jen těch 5.A-háči jsou k sobě víc vztřícnější než Depešáci.U a-ha ta spolupráce funguje úplně někde jinde, tam píšou všichni najednou a nebo i dohromady.Pod některýma songama jsou podepsaní všichni tři a to se mi na nich líbí.Fanoušci Depeche Mode mějte se.Magne f.


depešačka :

19. února 2008, 17:37     

1:jejich spory jsou urcite dulezite pro kapelu a mohl tobyt taky posledni spor mezi nimy a kapela mohla zaniknout..ale je dobre ze si to mezi sebou vyresili a ze jsou v poho..
2:solove album myslim dava najevo ze dave uz nepotrebuje DM alwe ja je videt tak asi potrebuje…bez nej by to nebyl zadny DM a ja bych to asi neprezila kdyby zaikla jejich skupina…
3:ja si myslim ze martin je uzasny skladatel a dave zpevak..ale proc si nekdy neprohodit role ze?jinak 50:50!!!


angel :

15. května 2008, 22:09     

Vidim,že tady mám spřizněnou duši v podobě Magneho,já to mám uplně stejné jako ty.První a-ha pak DM a pak už nic.A naprosto souhlasím s tvojím názorem. Tak zdravím!!!!!


Darth Kedr :

29. listopadu 2008, 17:35     

Tak zase opožděně, ale přece
1)Kdo to je Gore a Gahan? Jo tak to bylo..
2)Souhlasím s tím, ať se vyřádí…
3)Poměr bych nechal stejnej jako na PTA, tak to bylo dobré…

Jinak připadá mě to, že Dave se prostě postavil na hlavu a odmítal všechny názory, dokud nedostane své místo na desce. S prominutím se zachoval jak malý děcko, tím ale nemyslím, že ho nemám rád, naopak. Ale když zas vidím, jak se Martin vehementně bránil, tak to vypadá, jako by se bál konkurence od Davea. Stejně si myslím, že Dave prostě zůstane zapsanej jako Depešák (s velkým D) a ne jako sólista, a třeba už si ani nikdo nevzpomene, že nějaký písničky byly jeho… No to ukáže čas…


Jenda :

31. května 2009, 05:42     

víte já už jsem takovej DM děda poslouchám je od singlu people are people ale vím jedno Dave ty jsi šoumen ale texty a muziku nech Martinovi


katka :

14. ledna 2010, 13:45     

1.když probíhala „studená válka“tak mi bylo nákejch 8 let takže jsem to nák ani nevnímala!!!(jak tu někdo z vás psal/a)tak jsem ani neveděla kdo to Gahan a Gore jsou!!!

2.určitě nákým způsobem ano.

3.Kdyby Gahan a Gore nevydali své „solovky“kdo ví jak by tato kapela vypadala v dnešní době???A k tomu poměru:od Dave Gahana se mi líbilo"paper monsters"tim mě přesvědčil,že skládat texty umí!!!nicméně si myslím že by tu vetší část skládání textů měl nechat Martinovi ale vykašlat se na skládání textů úplně by taky neměl!!!


loofler :

3. září 2011, 08:07     

Gore vydal svou solovku jako coververze,Gahan napsal své písně,je to zpoved o svém životě,ale dokázal by Dave psát dalších 15 let spousty písní,které by obstály u fanoušků?Gore je stále ještě nedoceněný skladatel









Výpis všech článků




SLEDUJTE NÁS