
Samplovací Móda
Přinášíme raný technický článek z doby, kdy skupina poprvé
udeřila velkým krokem v samplování. Alan a Martin podrobně diskutují
o tom, jak byly vytvořeny zvuky na Some Great Reward….
Soustředí se dopodrobna na technické vybavení a metody a aspekty jako
například timing (časové nastavení – pozn. překladatele) a sequencing
(sekvenční zpracování – pozn. překladatele). Ačkoliv něco z toho
projde hlavou průměrného čtenáře jedním uchem sem a druhým ven, článek
je plný anekdot, které ho udržují poutavým…
Samplovací Móda
„Profesionální walkmany jsou také dobré pro samplování,“ tvrdí
Martin. „Gareth má vždy svůj u sebe když je venku. Ve vlacích…
doma. Jsou dobré, protože zachytí velmi nečistý zvuk, který může být
často opravdu zajímavý. Ale pokud chceme velmi čistý zvuk, pak vezmeme
věc, řekněme kus lešení, do studia a mikrofonem nahrajeme v řádných
podmínkách a získáme to čistě.“
Dnešní popstar, zanechávající za sebou své začátky s vykulenýma
očima, Depeche Mode se stali mistry techniky zvuku a dovednosti ve studiu.
Adrian Deevoy udělal zajímavý rozhovor s basildonsko-berlínskými
chlapci. Les Drennan nafotil několik skvělých fotografií.
Kdesi, poblíž jedné ze společných chodeb v labyrintovém
komplexu námi laskavě nazvaném Broadcasting House („Rozhlasový Dům“ –
pozn. překladatele), sedí osamocená žena. Její prací je vytvořit emoce,
napětí a atmosféru. Jejím klíčem k tomuto procesu je PPG systém
(modulární systém syntezátorů – pozn. překladatele). Ačkoliv je toto
srdcervoucí a neromantické, je to námět pro diskusi strojvs. člověk. Také
je to docela hezký, malý příběh.Příběh Depeche Mode se tomuto
podobá.
„Všechny zvuky pro život Země,“ prohlašuje Alan Wilder.
„Všem těm zvířátkům,“ usmívá se Martin Gore.
Po čtyřech letech jsou Depeche Mode poněkud nejistí – popravdě
řečeno díky názorům, že dělají nelidskou hudbu. Zcela oprávněně
věří že toto nařčení je nepravdivé. Sice mohou přiznat, že jejich
první dvě alba nebyla pohromou : chytlavá, melodická, pulzující –
taneční, výborná pokud máte rádi svůj ohřátý ležák, ale asi tak
stejně výpravná jako pípání morseovky. Ale stejně tak zůstávají
neústupní v tom, že i to další LP (LP = long-play disk =
dlouhohrající deska – pozn. překladatele) vydané minulý rok :
Construction Time Again, a také letošní singly People Are People, Master And
Servant a jejich poslední album Some Great Reward nejsou o nic méně
vzrušující. Za posledních 18 měsíců Depeche Mode sami objevili
sevřený a postupně ponurý zvuk. Za pomoci Synclavieru producenta Daniela
Millera se vyvinul zvláštní citový vztah mezi skupinou a samplovaným
zvukem.
Alan Wilder a Martin Gore, skladatelé písní, se zdáli být naprosto
uchváceni vzájemným setkáním svých stejných názorů, a v jedné
strašné hlasité video vinárně byl okamžitě naaranžován mikro-walkman,
kde oba nestydatě hulákali při debatě o jejich lásce ke zvuku.
„Provedu vás všemi zvuky v People Are People,“ říká Martin,
s lesknoucíma se očima, střídmě strojený, nikoliv bez začervenání.
„Basový buben byl na začátku jen nějaký akustický basový buben
samplovaný do Synclavieru, pak jsme k tomu přidali trochu kovového
zabarvení – díky právě samplovaném kovadlinově rázném zvuku –
udeříte nepatrným klepnutím a zní to trochu jinak. To je krása
Synclavieru, kterým můžete dohromady editovat zvuky k vytvoření
nového, jak my říkáme : kombinovaného zvuku. Hlavní syntetický zvuk je
efektivní syntezátorový zvuk Synclavieru, to je ten, který hraje basový
rif. Ale basový zvuk je také kombinovaný zvuk s částí živé
akustické kytary brnkané mincí, což zní velmi zajímavě, když jsou dva
zvuky takhle uspořádány dohromady.“
„V People je hodně málo živého hraní,“ dodává Alan,
„prakticky všechno je samplováno do Synclavieru. Kytarové zvuky jsme
změnili jednou, když byly v Synclavieru, protože samplujete v jednom
tónu a potom můžete změnit délku a dynamiku každého tónu v souslednosti
s kytarovým partem tak, že dostanete hudební interpretaci, ale hotové
to bude až později. Můžete vyrovnat všechny rytmy, vidíte, jak byste to
mohl skloubit, ale to všechno časem.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTÍ PONDĚLÍ
Text : Adrian Deevoy (International Musician And Recording World, 11/1984)
Překlad : Ivan V. © Depeche CZ
Další
díly seriálu „Samplovací Móda“
16 dubna 2007
Zpět na hlavní stránku
Komentáře jsou vypnuté kvůli spamu
deepspace101 :
16. dubna 2007, 22:32
Nemáte nějaký článek, který by tenhle vysvětloval ;-))
Ivan V. :
17. dubna 2007, 16:33
No problem. ;) Snažil jsem se ten článek přeložit nejlépe jak dovedu, ale pokud to dovedete lépe… http://www.sacreddm.net/…1184main.htm
deepspace101 :
18. dubna 2007, 00:03
To nebyla narážka na překlad ;-) Ale díky za ten odkaz na původní článek.
Samplovací Móda
Přinášíme raný technický článek z doby, kdy skupina poprvé
udeřila velkým krokem v samplování. Alan a Martin podrobně diskutují
o tom, jak byly vytvořeny zvuky na Some Great Reward….
„Profesionální walkmany jsou také dobré pro samplování,“ tvrdí
Martin. „Gareth má vždy svůj u sebe když je venku. Ve vlacích…
doma. Jsou dobré, protože zachytí velmi nečistý zvuk, který může být
často opravdu zajímavý. Ale pokud chceme velmi čistý zvuk, pak vezmeme
věc, řekněme kus lešení, do studia a mikrofonem nahrajeme v řádných
podmínkách a získáme to čistě.“
Dnešní popstar, zanechávající za sebou své začátky s vykulenýma očima, Depeche Mode se stali mistry techniky zvuku a dovednosti ve studiu. Adrian Deevoy udělal zajímavý rozhovor s basildonsko-berlínskými chlapci. Les Drennan nafotil několik skvělých fotografií.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTÍ PONDĚLÍ Text : Adrian Deevoy (International Musician And Recording World, 11/1984) Překlad : Ivan V. © Depeche CZ Další díly seriálu „Samplovací Móda“
|
16 dubna 2007
Zpět na hlavní stránku
Komentáře jsou vypnuté kvůli spamu
deepspace101 : |
16. dubna 2007, 22:32 |
Nemáte nějaký článek, který by tenhle vysvětloval ;-)) |
Ivan V. : |
17. dubna 2007, 16:33 |
No problem. ;) Snažil jsem se ten článek přeložit nejlépe jak dovedu, ale pokud to dovedete lépe… http://www.sacreddm.net/…1184main.htm |
deepspace101 : |
18. dubna 2007, 00:03 |
To nebyla narážka na překlad ;-) Ale díky za ten odkaz na původní článek. |