Muž který řídil Touring The Angel


Kerry Hopwood je člověkem, který působil na Touring The Angel v roli tzv. "hudebního režiséra" (lepší překlad "music director" mě nenapadl). Hudební režisér je hlavní řídící osoba, která sedí v zákulisí, spouští jednotlivé sekvence a dohlíží celý koncert, aby po hudební stránce klapalo vše jak má...



Nyní poskytl rozhovor odborně zaměřenému hudebnímu serveru Access Music. Vybrali jsme pasáže, které se týkaly jeho působení u Depeche Mode...



Účastnil jste se programování při nahrávání alba Ultra od Depeche Mode. Byla to vaše první zkušenost s nimi?

Určitým způsobem bylo mou první zkušeností Some Bizzare Album - na kterém jsem slyšel píseň Photographic, a přilákalo mě to k této (tehdy) nové kapele se zcela novým zvukem. Byl jsem jejich fanouškem už od tohoto prvního dne, navštívil jsem většinu jejich turné, a dychtivě poslouchal tu nádheru jejich produkce a zvuků. Až nakonec, díky mé práci v Bomb The Bass (hudební projekt Tima Simenona) a působení v jedné divizi Mute Records (Rhytm King Records) jsem se dostal k remixování Enjoy The Silence s Timem - on v té době už měl za sebou několik remixů pro Depeche Mode.

Některé z písní DM jsou v koncertní verzi docela odlišné od albových verzí. Tyto změny jsou výsledkem opakovaného nacvičování písní s kapelou, při kterém přicházejí nápady jak je vylepšit o nové prvky, nebo k tomu dochází už v období programování písní ? Či děláte obojí?

Je to skutečně kombinace těchto dvou věcí, a také někdy, když musíte doslova začít úplně znovu s nějakou písní. Některé písně potřebují inovaci - například Everything Counts. A také výsledná podoba Photographic je jakási smíšenina mezi verzí Some Bizzare a verzí z alba Speak & Spell, ale pro rok 2006. Písně při nacvičování (dokonce i nové věci z Playing The Angel) dostávají rozmanitou příchuť, jakmile je začneme zkoušet ve zkušebně. Bubeník Christian Eigner se dopouští jedinečných odchylek při hraní svých partů. Můžeme spolu sáhodlouze probírat každý song, ale vždycky mě stejně dostane tím, co udělá. On má schopnost měnit svůj zvuk, a protkat si svou vlastní cestu přes jakékoliv naprogramování, a zahrát věci pokaždé jinak a jedinečně, což je fantastické. Samozřejmě i ostatní hráči se účastní toho procesu ve zkušebně také, a mohou své herní party vypilovávat zde, ale je to méně důležitá místnost, z více důvodů. Jakkoliv je sound Depeche Mode "přesnou vědou", od opuštění zkušebny teprve začíná skutečná práce na zvuku před obecenstvem - veškerá dynamika a akustika je právě tady.

Jak se liší turné Depeche Mode od turné ostatních, které jste režíroval - například Massive Attack?

Nejsou tu nějak enormní rozdíly, příprava je do jisté míry podobná pro jakoukoliv show, které se ujímáte, a běžné každodenní aspekty se kterými se při koncertech potýkáte jsou také docela shodné. S Massicve Attack jsem byl více vytížený v ostatních oblastech, jako jsou video a zvuk, než na turné s DM. Já myslím že právě při tak velkém rozsahu turné, a tolika lidech, kteří jsou dlouhá léta s touto kapelou, nepotřebují někoho, kdo by je příliš narušoval (smích).

Když jste si všichni sedli dohromady, abyste probrali organizaci jednotlivých elementů, které byste rádi použili pro koncert, našel jste nějaké zvuky, které jste přetvořil z originálních nahrávek, pro použití v živém představení, nebo jste vyhledal potřebné samply z originálů, anebo jste přesunul staré samply do nových samplerů?

Zase to byla kombinace způsobů, které jste naznačil. Některé zvuky jsou tak typické, že musíte vytvořil věrnou téměř až "fotokopii". Pro písně z posledních alb (kde zvuky syntezátorů zní jako kytary a kytary zní jako syntezátory) se ukázal software zn. Virus jako užitečná pomůcka pro odchycení těchto zvuků.



Jako zvukový rešisér Depeche Mode jste spouštěl živé sekvence pro pravděpodobně největší elektronickou kapelu na světě. Co vám běželo hlavou každý večer, při stisknutí tlačítka "GO" ?

1. Je to dobrá písnička.
2. Prosím Radarový Bože, stůj dnes večer při mě.
(ano, měli jsme jednou operační error v mém partu, a důvodem bylo, že při mě Radarový Bůh nestál).

(Pozn. překladatele : vůbec netuším co to je "Radar God", ale asi nějaký ochránce zvukařů a hudebních programátorů...)

Kolik máte flexibility, pokud chcete změnit show, když kapela chce zkusit alternativní setlist při některém večeru?

Máme totální flexibilitu, každý track je oddělený. Zpočátku jsem se ptal kapely, jestli chtějí jet odděleně od aranžmá, ale Dave prohlásil, že nejsou typ kapely, která by "jamovala" při písních. Stavějí celou show bez obalu na páskových přehrávačích a hardiscích - to je součást jejich živého zvuku.

Kdybyste měl probrat koncerty z Touring The Angel, a vybrat některé, jenž by měli vidět všichni DM fanoušci, a na kterých jste cítil nějaké zvláštní kouzlo, kde všechno klapalo tak jak má...?

Pro mě jsou dva koncerty, které bych vyzdvihl nad ostatní (taktéž výborné) show. Jsou to Brémy ve čtvrté etapě turné, a Erfurt ve druhé etapě. Tam obecenstvo vytvořilo výborný večer, spolu s úžasným výkonem Davida Gahana a kapely. Dave dosahoval vrcholu každým představením, a já prostě netuším, kde bral tolik energie, kterou vkládal do každé show, den za dnem - skutečně je to vynikající frontman.

Co jste plánoval dál, když Touring The Angel skončilo?

Sednout si někam do klubu, dát si vodku s tonikem, a pak vyrazit zpátky z Izraele. Budu pokračovat vedením turné buďto u kapely podobného typu, nebo na George Michael Tour.

acces-music.de

-sin-


    Zpět na hlavní stránku



     


Komentáře (nové dole):

Přidej komentář :

Toto není spam.




Výpis všech článků