Martin : Hodiny kytary jsem nebral...


Svět je plný paradoxů. Jak mnozí víme, Martin Gore – duchovní otec syntezátorových průkopníků Depeche Mode se nikdy netajil svojí náklonností ke hře na kytaru. Na koncertním turné střídá modely jako ponožky…Před zhruba 2 měsíci si Martina vzal na mušku redaktor magazínu Guitar Player.




Bral jsi někdy hodiny cvičení na kytaru?

Někdo mě naučil pár akordů, když mi bylo asi tak 13 let. Potom jsem sám popadl knížku s notami a učil se z nich sám. Myslím že to je i důvodem mého trochu divného stylu.

Proč myslíš že tvůj kytarový styl je „divný“ ?

Myslím si, že kdyby lidé sledovali způsob jakým přecházím mezi akordy, nebo jak pracuju s prsty při hře, zjistili by že to není vyloženě nejlepší způsob jak se to má dělat. Není to přesně podle učebnice.

Co je pro tebe odlišného, více či méně přitažlivého na hře na kytaru, oproti syntezátorovým nástrojům?

Když má dojít na živé hraní, rozhodně upřednostňuju kytaru. V první řadě je to mnohem více viditelnější. A také jsi mnohem méně omezený, máš větší prostor pro pohyb na pódiu, pro komunikaci s publikem. Při kře na klávesy jsem připoutaný na jedno místo.

Když rozhoduješ, jak do písně umístit kytarovou pasáž, používáš k tomu notový postup, nebo máš v hlavě nějaký riff který chceš zahrát, anebo prostě zkoušíš něco vybrnkávat dokud ti to tam nesedí?

Jak kdy. Někdy se jedná už o hotový kytarový part – originální demo kterém pracujeme, a někdy to děláme tak, že se pokoušíme dostat dobře znějící pasáž společně ve studiu, zkoušíme to, jamujeme tak dlouho, dokud nedojde k tomu magickému momentu, kdy všichni cítíme : to je ono.

Používáš raději kytaru „Gretch“ s tremolem „Bigsby“, nebo spíše s pevnou kobylkou? (tremolo u kytary je mechanismus který napíná či povoluje struny, díky kterému můžeme tón nechat při doznění „natáhnout“ či různě vibrovat).

Ve skutečnosti používám oboje. Ovšem, živě, když se pustíte do tremola, je to vždycky riskantní, co se týče rozlaďení kytary.

To zní jakobyste výsledný zvuk tvořili velmi precizně?

Ano, všichni z nás se snaží o zvukově propracované dílo. Ben Hillier je výborný v práci se zvukem. Vypadá to, že za svůj život prošel všemi možnými zkušenostmi v oboru – začínal už ve 13–14 letech. Začalo to pokusy s mikrofonem, pokračovalo studiem zvukařiny, a taky mimo jiné hrál na bicí a na kytaru.

Sounds Of The Universe zní o něco více optimisticky, a má rychlejší hudební tempo než Playing The Angel, a vůbec celkově vaše tvorba v posledních letech.

To je pravda. Nové album je obecně o mnoho rychlejší, než předchozích několik alb. A v textech je o trochu více optimismu než obvykle…

Pracuješ rád se systémem Apple Logic, protože u něj lze použít hodně automatických přednastavení?

Momentálně ho používám rád proto, že je to jednodušší než klasický proces skládání. Rád využiju některé automatické funkce, ale jen pro účely demosnímku, kde ještě není potřeba jít ve struktuře písně příliš do hloubky.

Na posledním turné jsi měl zajímavou kytaru First Act (ve tvaru hvězdy), co nám o ní povíš?

Ve studiu jsem jí skoro nepoužíval. Ona byla udělaná speciálně pro živá vystoupení, především pro její vizuální vzhled. Když jsem dospíval, byl jsem velkým fanouškem Glitter Bandu a všichni používali tyto „hvězdovité“ kytary.







guitarplayer.com

-sin-


    Zpět na hlavní stránku



     


Komentáře (nové dole):


Depeche fan :

2. července 2009, 11:17     

Moc pěkný článek.Taky uvažuju o tom,že bych se naučila hrát na kytaru.


Gory :

22. ledna 2012, 22:10     

ahoj potřebuji pomoc sháním kytari která by tak tak dokázala zahrát stejný zvuk co kytara kterou používá Martin na personal jesus či enjoy the silence :) dik :)

_____________­____________
I added cool smileys to this message… if you don't see them go to:


Fans DM MLG :

22. ledna 2012, 22:16     

myslím že tím jak Martin přechází mezi akordy vzniká ta pravá hudba DM ! dodává tomu kus sebe tím že akordy posouvá jak cítí a slyší :) je to bomba poslouchat :) !!!

Přidej komentář :

Toto není spam.




Výpis všech článků