Hudební náčrty skladatelů Depeche Mode


V Deluxe Boxu posledního alba Depeche Mode jsme si mohli (kromě jiných lahůdek) poslechnout také čtrnáct demosnímků kapely, z nichž mnohé se od finální verze poměrně dost liší. Vždy je zajímavé porovnávat, jak hodně byl původní Martinův náčrt ve studiu obohacen a zpracován...







Většině z nás jistě na mysl přijdou notoricky známé příklady jako je píseň Enjoy The Silence, kde Martinovo demo (vydané na singlu pod názvem "Harmonium Version") Alan ve studiu markantně překopal. Podobně třeba ilustrace rozdílu Martinova přístupu k písni a Alanova, který můžeme slyšet na albu Music For The Masses ve dvou verzích písně To Have and To Hold. Alanova temná a vrstvená atmosféra nakonec vyhrála a stala se "album verison", i když se albu objevila i Martinova o poznání popovější verze s přívlastkem "Spanish Taster".

Na internetu lze nalézt mnoho tracků prohlašovaných za uniklá dema Depeche Mode - nicméně většina z nich jsou podvrhy, obzvláště na serveru youtube je to hotová džungle. Mnohé podvrhy jsou často dílem syntezátorových kapel, jejichž zvuk je podobný Depeche Mode. Fanouškovi nezbývá než napínat uši, a rozpoznávat, zda Martinův hlas v nahrávce je pravý či ne. Ono to naštěstí není až tak těžké, díky charakteristické Martinově barvě zpěvu.

V následující sérii odkazů je několik těchto případů, které se od finální verze zajímavě odlišují. S nejvyšší pravděpodobností se jedná skutečná dema, popřípadě rozpracované studiové verze, i když s definitivní jistotou by nám to potvrdil jedině Martin, popřípadě Alan. Na tomto webu můžeme najít přehled dalších známých demosnímků i podvrhů (včetně audio ukázek), který lze prohlásit za relativně spolehlivý.



Photographic (demo, Vince)


Historicky první vydaná píseň Depeche Mode, která se v roce 1981 objevila na kompilaci "futuristických kapel" s názvem Some Bizzare. Tu sestavoval místní nadšenec do elektronické scény - DJ Stevo. Píseň byla nahrávána v londýnském studiu Tape One za asistence Daniela Millera. Kapela ji již velmi dobře znala, neboť byla součástí repertoáru jejich živých vystoupení více než rok.

Told You So (demo, Martin)


Píseň, která se ve finální verzi opravdu hodně zvukově změnila. V době nahrávání v roce 1983 kapela začínala poprvé ve větší míře používat techniku samplování, kdy chodili po opuštěných skládkách v Londýně, a s mikrofonem "sbírali zvuky".

If You Want (demo, Alan)


Jedna z písní které pro kapelu napsal Alan Wilder. Sám se později o této etapě vyjadřuje, že "to zkrátka chtěl zkusit". Také došlo k několika pokusům o společné skládání s Martinem Gorem (např. v písni Work Hard). Ve finále si ale nakonec řekl, že aranžování zvuků mu jde mnohem lépe.

Lie To Me (demo, Martin)


Zasněné, jemně tepající demo o mrazivé milosrdné lži, které dozajista později ve studiu opatřil rytmickými údery a samply když ne Alan Wilder, tak minimálně Gareth Jones či Daniel Miller. Pochází ze čtvrtého alba kapely vydaného v roce 1984.

Shake The Disease (studio pre-mix)


O této písni Alan Wilder jednou prohlásil, že "Je to jedna z mých nejoblíbenějších Martinových písní, ale nemám opravdu pocit že bychom z ní dostali to nejlepší. Mám pocit že jsme se všichni snažili aby zněla velmi zvláštně, a příliš jí překombinovali technologií." Ovšem Dave Gahan v konečné verzi podává výborný výkon, možná proto, že to bylo nedlouho poté co navštěvoval hodiny renomované londýnské učitelky zpěvu Tony de Brettové.

Sacred (studio pre-mix)


Nejedná se o původní demo, ale o údajnou rozpracovanou verzi ze studia. Proto můžeme na nahrávce slyšet už i Davidův hlas.







-sin-









    Zpět na hlavní stránku



     


Komentáře (nové dole):


claire :

18. července 2010, 12:09     

Shake the Disease v demo podání zní krásně něžně…Jako všechno co zpívá Martin.

Přidej komentář :

Toto není spam.




Výpis všech článků