Gahanovo nové domácí studio se představuje


Dave Gahan se po letech používání svého newyorského 11th Floor Studios rozhodl pro evoluci. Vývoj jde kupředu, a jeho baví skládání a psaní čím dál víc, a zdá se že rozhodně do budoucna nebude chtít přestat. A tak spatřilo světlo světa nové moderní domácí útočiště nazvané Blanco Studios. Zveme vás na prohlídku...






David Weiss (sonicscoope.com)


New York a rockové hvězdy jsou stvořeni jeden pro druhého. Ať už do New Yorku přijdete odkudkoliv, má toto město moc ukončit vaši pouť, a zcela vás pohltit, aby se stalo vaší domovinou. Zde se píší příběhy hudebních úspěchů.

Rockové hvězdy se přesunují do New Yorku ne proto aby vyčnívaly, ale aby se naopak ztratily mezi hemžícími se miliony lidí. A současně i nadále udržovali tvůrčí kreativitu, odměňovanou zaslouženými finančními obnosy, které často přicházejí s úspěchy světových hitů. Zde také mohou vytvářet své osobité a zcela individuální tvůrčí prostory.

Dnes si bereme na mušku Davida Gahana, jehož nezaměnitelný hlas byl ústředním zvukem Depeche Mode již od jejich pravěku v roce 1980. Skupina s bezkonkurenční schopností produkovat nadčasovou elektronickou hudbu, snoubí svůj originální zvuk s intelektuální hloubkou, elegancí a uměním.

Není divu, že jsou jednou z nejúspěšnějších kapel všech dob. Mohou se chlubit více než 100 miliony prodaných nahrávek, a jejich členy vidělo dohromady přes 30 milionů diváků na koncertech. To vše díky celé řadě velehitů, jako jsou třeba Enjoy The Silence, Just Cant Get Enough, či People Are People.

Třinácté album kapely je již na cestě, a k němu bude příslušet turné v roce 2013. A na to vemte jed, že očekávání budou vysoká. Za své poslední album v roce 2009 získali Dave Gahan, Martin Gore a Andy Fletcher nominaci na Grammy. Zatímco členové Depeche Mode se na něm předvádějí po své muzikantské stránce, Davidův hlas se vyvíjí ke zvýšené obratnosti, zní vyzráleji, a přitom stále nepostrádá jistou mladost a atletičnost.

V nejbližší minulosti se Dave dal do spolupráce s Richem Machinem a Ianem Gloverem, známými jako projekt Soulsavers. Plodem této kolaborace se stalo album The Light the Dead See, kde Gahanův vokál získává ještě barvitější rozsah v emocionálně silných kouscích jako Gone Too Far, či Bitterman. Představa, že se Dave na dalším albu Depeche Mode utrhne ze řetězu ještě víc, je velice dráždivá.


Osobní Studio, osobní volba

Gahan si pořídil úžasné zařízení pro tento účel, v podobě inovativního soukromého studia v New Yorku. Vestavěné do obytného domu, odděleně od jeho vlastního bydlení je Studio Blanco konstruováno pro jasné poslání : co nejlépe zachytit tento jeden z nejznámějších hlasů moderní hudby.


Kurt Uenala


Pilotem, který s tímto zařízením "létá", je Kurt Uenala - zručný švédský producent a zvukový technik s hlubokými zkušenostmi v programování hudby, i se skladatelskými schopnostmi. A přitom všem ještě velmi přívětivý chlápek. Unenala je ve Studiu Blanco k dispozici jako univerzální pomocník, pomáhá Gahanovi dostat se tam, kam chce směřovat - tak rychle a snadno, jak je to jen možné.

I když Gahan klidně může využívat (a využívá) široké nabídky prvotřídně vybavených komerčních studií v New Yorku, Uenala poukazuje na to, že osobní studio je pro umělce na této úrovni nezbytné. Jak pro skládání a nahrávání demosnímků, tak i ke konečnému nahrávání vokálů do písní. Tak to fungovalo se Soulsavers, i v přípravě písní pro Depeche Mode.

Kurt Uenala : "Peníze nemusí být u úspěšných kapel problém, ale přeci jen při každodenním nájmu 2500 dolarů za profi studio si nemůžete dovolit být tolik experimentální, jako je to možné u sebe doma. Domů můžete chodit každý den, a v jakoukoli dobu, a to může hrát v tvůrčím procesu velkou roli. Může se stát že nahrajeme písničku určitým způsobem, ale pak to úplně klidně můžeme zahodit a zkusit znova od nuly, když cítíme že bychom mohli objevit něco dalšího.

Konečný výsledek je pak lepší, než ve velkém studiu se všemi těmi dramaticky vypadajícími nástroji a zařízeními. Můžeme si ho rezervovat na měsíc, ale když ten čas vyprší, nic nenaděláte - sákryš, Beyoncé se blíží, a má rezervaci po vás. Nemuset mít žádný termín je nádherné. A stejně tak důvěrně znát tu svojí cimru i s jejím okolím venku."



Neobvyklé domácí nahrávání

"Cimra" je v tomto případě osobní studio operující na velmi vysoké úrovni. Jasně zřetelné a sluncem ozářené centrum prostoru je kosmicky bílý domek, která zabírá velkou část hlavního obývacího pokoje, aniž by ho zaplňoval. V místnosti zůstává spousta dodatečného prostoru pro psaní a relaxaci.

Akusticky izolovaná konstrukce je vyrobená španělskou firmou Studio Bricks. "Nastavitelný kabinový systém" může postavit jedna osoba během okamžiku s minimem nástrojů. Studio Bricks tím zhotovili akustické řešení, vyrobené speciálně pro umělce a producenty.

Podle Uenala je tento velký bílý box ve Studiu Blanco vůbec prvně postaveným modulem Studio Bricks ve Spojených Státech. "Jsou to skutečně moduly jako kostky Lega, pasují jeden do druhého, jenom jsou vyrobené z vrstveného dřeva a kaučuku. Máme to tu už od září, a opravdu to funguje jak po zvukové stránce, tak i z hlediska akustické izolace. Ovládnout zvuk neznamená jen nahrát hlas, ale i daší mixování a produkci, což jsme nyní schopní dělat lépe.

Musím přiznat že první mě uchvátil vzhled. Je to prostě krásné. Je to moc pěkný byt, a místo kde pracujeme musí dobře vypadat. Byl to i tak trochu můj předpoklad - protože by bylo opravdu smutné dělat v nějaké okobercované dřevěné kůlně.



Jak zachytit Mistra

Uenala opustil rodné Švýcarsko, aby přes různé anabáze nakonec zakotvil v roce 2000 v New Yorku. Jeho producentský kredit stoupal ruku v ruce s tím, jak v jeho portfoliu přibývaly spolupráce s Erasure, Moby, The Raveonettes, Yelle, či Soulsavers, průběžně s jeho vlastním elektronickým projektem Kap10kurt.

Před několika lety dostal šanci pracovat s demo nahrávkami pro Davida Gahana, a od té doby se stali stabilním nahrávacím týmem. "Pracuju rychle" říká Uenala, "On zpívá spontánně, bez opatrnosti a hlídání. Děláme hodně vzorků, a upravuju to až pozdeji. Krásné je, že mi důvěřuje natolik, že mi nedýchá na krk když to na počítači zpracovávám . On ví, že mě zajímá hlavně emocionální obsah a výkon, víc než dokonalost. Radši tam slyším zaskřípění než abych lpěl na perfektní křivce, protože je to citové. Při poslechu má být cítit boj a utrpení, což samozřejmě vyhovuje hudbě Depeche Mode.

Když nahrávám Davida, snažím se zachytit zejména jeho osobnost. Je jako herec. Jde do toho opravdu po hlavě, ruce má ve vzduchu, a všechny kudrlinky jdou stranou, protože je to fakt nahlas. Jeho hlas burácí nezkrotnou energií. Tyhle věci tam v jeho zpěvu opravdu nechci ztratit."


Producent Ben Hillier zůstává v sestavě i pro třinácté album, poté co kormidloval prace pro Playing the Angel a Sounds of the Universe. Vokální linky, které Uenala nahrával, jsou zachyceny nejčastěji pře mikrofon Shure SM7, s použitím předzesilovače BAE 1073. Nicméně, jak poznamenává Ben Hillier, lví podíl na nahrávkách začíná mít také nedávno pořízený mikrofonní předzesilovač LaChapell Audio.


Shure SM7 - mikrofon lapající Gahanův hlas


"LaChapell s mikrofonem SM7 je nádherná kombinace" rozplývá se Uenala. "Zní opravdu hřejivě, a je to krásné tvárné, jako máslo. Můžete s tím lépe zacházet, odpustí vám to leccos. Dave je hodně dynamický, pracuje s mikrofonem, mění jeho vzdálenost a tak...Ale s tímhle předzesilovačem už toho tolik dělat nemusíme."


Uvnitř Matrixu

Centrem operací v Gahanově překvapivě pohodlném a prostorném zvukovém útulku je SSL Matrix od SuperAnalogue - 16kanálový a 40vstupý mixážní pult, který je vybaven vestavěným signálovým routerem a víceúrovňovou digitální pracovní stanicí. Taktéž Martin Gore i Ben Hillier používají SSL Matrix, takže díky vzájemné kompatibilitě dosahují při pracích na novém materiálu Depeche Mode maximální efektivity.


Srdce studia - mixážní pult SSL Matrix


"Matrix je skvělý kontroler k programům Logic či Pro Tools" říká Uenala. "Moc se mi líbí monitorovací sekce, kde mohu pohodlně přebíhat tam a zpět mezi jednotlivými stopami. Můžeme pracovat na jednotlivostech, a současně i vše vidět jako celek. Teď, když pracujeme se vzorkováním 96 kHz, vidíme ohromný rozdíl. Stereo obraz signálu je mnojem širší a majestátnější.


V zajetí efektů

SSL doplňuje krátký seznam předzesilovačů a efektů. Ve Studiu Blanco staré periferie ustoupily moderním, novým boxům jako RV-1 Real Spring Reverb od Demeter Laboratories. "Zní to starobyle, a melancholicky - všechno co poženete přes něj bude mít temný, zasmušilý nádech" popisuje Uenala. "Používám to na vokály, a taky na automatické bicí. Při převrácení fáze to dostane opravdu velkou šířku. Je to šikovná mašinka."

V seznamu efektových boxů najdete Alesis Bitman distortion box, relativně levný kousek, ve kterém Uenala objevil překvapivý efekt. "Bitman dělá kompresi a trochu mění fázi a vzorkování, ale z nějakého důvodu to hezky mění stereo pole. Je to zvláštní. Vyluzuje to takový fajn grungy sound, s několika neočekávanými vedlejšími efekty"


Efektový box Alesis Bitman


Zatímco řada Uenalou milovaných analogových kousků je právě na cestě do studia v Los Angeles, nebo v opravě, basový zvuk jeho syntezátoru Roland SH101 má stále v dosahu. A při programování bicích tíhne čím dál častěji k Native Instruments Machine. "Je velmi intuitivní" tvrdí. "Chcete li třeba podladit, nemusíte se proklikávat přes nějaké submenu, prostě otočíte knoflíkem. Je to vděčný nástroj, něco jako syntezátor Jupiter."


Vítejte na vyšší úrovni

Dnes již prokazatelně klasický hlas elektronické hudby, Dave Gahan, může teď směle rázovat do jejího rytmu, a to i po třech desetiletích, kdy stále více a více zdokonaluje své umění. Stejně jako mnozí před ním, zvolil za své herní pole New York, město hostící sofistikované skupiny v elitních domácích studiích, mezi které se nyní může počítat i Blanco.

Zaplavené slunečním svitem a pracovním komfortem, blaženě volné bez tikajících hodin či krátkých termínů, je teď Studio Blanco pro Davida Gahana tvůrčí oázou. A se šťasnou volbou inženýra a programátora po svém boku teď může být skládání pro novou nahrávku Depeche Mode nekonečným objevným dobrodružstvím.

"Je skvělé pozorovat jak Ben Hillier a Ferg Peterkin pracují," prozrazuje Kurt Uenala, "oba mají přímočarý přístup k nástrojům i muzice - jdou do toho hrubě a naplno, neoplývají přílišnou opatrností. Obvykle, když se pracuje s nástroji, lidé říkají : "pozor, tohle je strašně drahé, už svítí červené kontrolky, buďte opatrní!" Ale ne tak Ben a Ferg. Oni to neřeší, prostě jen sedí a poslouchají."



Pohled na "dům uvnitř domu", odhlučněnou kabinu od Studio Bricks


Račte dále...


Gahanův odposlech od HEAR Technologies, a sluchátka Grado Labs SR60


Mikrofon Korby Audio má nastavitelnou polohu


Roland SH101










-sin-








    Zpět na hlavní stránku



     


Komentáře (nové dole):


sin :

12. července 2012, 21:56     

V komentářích k originálním článku někdo poměrně trefně poznamenal, jak je krásné že to všechno super kvalitně zaznamenají, a pak to nakonec nějaká lama při masteringu zmrví limiterem... Nebo se to poslouchá ve zkomprimované mp3 :))


daniel :

12. července 2012, 22:38     

Nice studio!

Dave uses the classic shure sm7 like the Metallica singer and the Red Hot Chilli Peppers singer. also, Michael Jackson used the sm7 mic on the ‚thriller‘ album.

I think there must be another keyboard section in this studio, because the pic shows two cheap m-audio midi controller keyboards! The Roland SH-101 is good, but again it's cheap and there's no way it's the only real synth in that studio. I used the SH-101 on this song:

(Also, I used the classic Polymoog ‚vox humana‘ sound, made famous in Gary Numan songs.)

I would like to use this studio!


deepspace101 :

13. července 2012, 23:31     

Je to pěkné studio. A docela uklizené, to mě překvapilo. :) Tak Dejvákovi přeji, ať se tam rodí a uskutečňují samé originální a svěží nápady.


Mirxon :

7. září 2012, 02:51     

Jo jo, když jsou finance v dostatečném množství a pokud to ještě ke všemu zajišťují lidé, kteří tomu opravdu rozumí tak se dá postavit a vybavit domácí studio na té nejkvalitnější úrovni na relativně malém prostoru, protože pro tak technicky vyspělou a pokročilou hudební a zvukovou technologii to prostě není žádný problém.


Honza :

15. května 2013, 21:28     

Zajímavý článek, bezpochyby každému seknou hodinky!

Přidej komentář :

Toto není spam.




Výpis všech článků