Dave Clayton a album Ultra


Dave Clayton spolupracoval s Depeche Mode při nahrávání Ultra v úloze programátora, i hráče na klávesy. Přinášíme překlad rozhovoru, který poskytl pro web Home. Vybrali jsme části, které se týkají Depeche Mode...



Jsi fandou DM už dlouho?

Ano, od období Music For The Masses.

Popiš nám, jak jsi se dostal k muzice, a co tě přilákalo k hraní na klávesy - a vůbec k elektronické hudbě?

Začínal jsem v jedné lokální klubové kapele ABC, kde jsme jako teenageři hrály předělávky různých skupin. Dozrával jsem v kapele "Person to Person" s Davem Palmerem (basákem), a udělali jsme album "The System" - což byl takový americký electro-funk. Klávesák/programátor Dave Franks mě dostal k počítačům a syntezátorům - a tím jsem byl totálně unešen! Tímto děkuji Davidovi, že mě seznámil s elektronikou!

Spolupracoval jsi mimo jiné s takovými legendami, jako jsou Depeche Mode, Pet Shop Boys, Kraftwerk, Massive Attack, David Bowie a dokonce i s Paulem McCartneyem. Je práce pro jiné umělce pro tebe stejně hodnotná, jako práce na vlastní hudbě?

Rozhodně ano! Obzvláště spolupráce s milovníky syntezátorů!

U2 budou pravděpodobně největší současnou kapelou na světě. S nimi jsi nespolupracoval na nahrávkách, ale byl jsi programátorem při turné. Která z koncertních šňůr ve tvé roli programátora byla pro tebe nejpříjemnějším zážitkem?

To bych musel fakt přemýšlet....Byla to Zooropa a POP, to byla rozhodně mimořádná turné.

Jak jsi se dostal k Timu Simenonovi a Bomb The Bass? (pozn. :Tim Simenon byl producentem alba Ultra, a Bomb The Bass byl jeho hudební projekt)

Měl jsem nějaké sezení spojené s produkcí s Chrisem Porterem, a on se mě zeptal, jestli bych se nechtěl postavit na pódium.

Odcházel jsi z Bomb The Bass právě po pracích s Depeche Mode na albu Ultra. Byl to důvod kvůli kterému jsi odešel?

Tim se rozhodl strávit nějaký čas mimo, a žít v Amsterdamu, a tak jsme se Kerry Q a já rozhodli odpojit jako jiný projekt, a nazvali jsme se TOY.

Co ti probíhalo hlavou, když Tim se stal producentem desky Depeche Mode, a tak jsi se stal součástí tohoto týmu?

Jsem velká osobnost??!! :)

Ty a Kerry Hopwood pracujete jako hudební programátoři. Pracovali jste na písních oba společně, nebo jste každý ve studiu měl svou individuální roli?

Bylo to individuální i spojené - vždy s ohledem na finální produkt samozřejmě. Já byl více v roli programátora a klávesisty.

Dokonce jste dostal i prostor pro hraní na klávesy přímo na nahrávce Ultra - v jakých písních se objevilo?

Ve všech, a bylo toho spousta!

Pociťoval jste, že po odchodu Alana Wildera byla ve studiu nějaká díra - nebo byla kapela a produkční tým na začátku úplně nové perspektivy?

Myslím že začínali s úplně novou perspektivou. Byl to kolektiv Depeche Mode a Bomb The Bass!

Měli jste pocit nějakého tlaku od fanoušků Depeche Mode - jejich dohady o tom, jak bude vypadat nová deska bez Alana?

Ne, ani trochu!

Depeche Mode byli ve své kariéře zrovna v období největší zranitelnosti, a přitom byli schopni udělat jednu z jejich nejsilnějších nahrávek. Vzpomínáš na to jako na obtížnou dobu? Poznamenalo tě to nějak osobně?

Bylo to obtížné, ale velice inspirující. Pohánělo mě to kupředu - a navíc tým byl velmi solidní, takže jsme se nesetkali s žádnými opravdovými problémy.

Při nahrávání EP "Only When I Lose Myself" jsi s Depeche Mode ani s Timem Simenonem nespolupracoval. Objevily se některé z písní na tom EP jako dema už při nahrávání Ultra? Existovala nějaká dema, která nikdy nedokončili - jestli si vzpomeneš?

Několik...Nevzpomínám si na ně přesně.

Jaké to bylo, hrát s kapelou na Ultra promo koncertech?

Neuvěřitelné - ale také hodně náročné.

Hrál jsi s Depeche Mode také na "The Tonight Show" s Jay Leno - bylo to také tak vzrušující?

Phew!! (Anglický výraz pro odfrknutí - něco jako "fí")

Máš nějaké oblíbené písně z Ultra? Je nějaká, kterou pozdvihuješ nad ostatní pokud jde o práci na ní, nebo možná nějaká, které jsi pomáhal udávat směr, a dostala se na výslednou nahrávku?

Barrel, Love Thieves, Home, No Good, Sister...hele já nemůžu přestat! Já mám rád všechny, a vždycky mi bylo umožněno něco tvořit, a teprve poté to bylo hodnoceno. Bylo to hodně kreativní období v mém hudebním životě.



Rozhovor : Element (C) Home
Překlad : -sin- (C) Depeche CZ


    Zpět na hlavní stránku



     


Komentáře (nové dole):

Přidej komentář :

Toto není spam.




Výpis všech článků